Polkupyörä voittaa sähköauton hyötysuhteessa
Tommi Vainikainen
Paikallislehdessä oli mielipiteitä sähköauton ja polttomoottorin hyötysuhteista, josta sitten innostuin vertaamaan polkupyörän hyötysuhdetta.
Julkaistu mielipidekirjoituksena Keski-Uusimaa-lehdessä 3.7.2025
Polkupyörä voittaa
Kiitos Sihvolle (K-U 29.6.) ansiokkaasta vertailusta autoilun hyötysuhteista. Sähköauto voitti selvästi bensa-auton, josta katoaa lämpönä harakoille valtaosa energiasta. Toinen tapa tarkastella hyötysuhdetta on hyötykuorman ja ajoneuvon massa. Jos yksi ihminen (80 kg) tarvitsee kulkemiseen 1500-2000 kg painavan metallihäkin, niin kuljetettavan ihmisen osuus kokonaismassasta on alle 5 %, mikä tekee liikkumisesta erittäin tehotonta.
Sen sijaan ihminen polkupyörällä on tutkitusti energiatehokkain liikkuja, mitä luonnosta tai tekniikasta löytyy. Siinä missä sähköauto kuluttaa noin 0,15 kilowattituntia kilometriä kohden, polkupyörällä ihmisen kulkemiseen riittää 0,01–0,02 kilowattituntia per kilometri. Hyötysuhteena myös pyöräilyssä suurin osa energiasta menee itse ihmisen liikuttamiseen, ei välineen massan siirtelyyn.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että jokainen voisi pyöräillä kaikkialle. Mutta olisi hyvä muistaa, että jokainen pyörällä tai kävellen tehty matka on todellinen ilmasto- ja energiateko. Sähköauto on jo iso harppaus parempaan, mutta pyörä on suunniteltu liikkumaan vähemmällä.
Tommi Vainikainen
diplomi-insinööri
Järvenpää